Mini přípravka - tabulka

Motto: Největší odměnou trenéra je, když na další a další tréninky přijde stejný počet spokojených, veselých a zapálených dětí! “Hra patří dětem a je jejich nejlepším učitelem.” Vše v pozitivním, soutěživém a stresu zbaveném prostředí! 

Zásady trénování:

1) Fotbal dětí není fotbal dospělých - děti jsou důležitější než hra samotná; když máme míč útočíme na branku, když míč nemáme, tak útočíme na míč (obrana je zakázané slovo!)
2) Zaměření na hru - co se dětem daří (chválíme, vysvětlujeme, opravujeme) - používáme slovník, kterému děti rozumí např. kopni do balonu nártem vs. kopni do balonu tkaničkami; Pozor na různá gesta na střídačce/tribuně, ironické poznámky (vědí děti, co je ironie?) 
▸ S dětmi řešíme prožitky, pocity
▸ Děti mají právo na chybu
3) Stanovme si pravidla koučování
▸ Pro trenéry, ale i pro rodiče “Rodiče fandí, ale nekoučují!” Rodiče jako fanoušek! Ne trenér nebo rádce!!! Rodič a trenér = PARTNER 
4) Nejcennější hodnota = zájem dětí a jejich herní aktivita
5) Pěstujeme v dětech vlastní rozhodování 

Důležité je, aby si rodiče s dětmi ve volném čase o všem povídali, ale v úrovni kamarádů (ne trenér, ne rádce), a zároveň se věnovali pohybu - nemusí se jednat o fotbal - důležitá je všestrannost dětí ve věku 4 - 12 let s postupným zaměřováním se a zlepšováním přirozeného talentu dítěte na danou věc (ať už se jedná o sport, hudbu, kreslení či jiné disciplíny) - velmi zásadní je zlepšovat to, co dítěti jde, a ne zaměřovat se na to, v čem je ,,podprůměrné". Základní chyba našeho vzdělávacího a i některého trenérského/skupinového systému je, že se zaměřujeme na věci, které našim dětem nejdou, takže z podrůměru uděláme průměr na místo toho, abychom z talentu udělali diamant!!! Narodili jsme se jako originál, nestaňme se něčí kopií! 

Do věku 12 let je důležité pěstovat více sportů - více pohybových vzorců, lepší koordinační a motorické schopnosti, rozvoj více smyslů. Avšak nezapomínejme na to, že je pro děti důležitá vyvážená a kvalitní strava, dostatek spánku a čas/prostor pro sebe sama - na svévolné si hraní s hračkami v pokojíčku/na zahradě/s dětmi venku....

  • Škola hrou
  • Děti se nejlépe učí, když si hrají (významný učební postup)
  • Učení ze zkušeností, nikoli z instrukcí 
  • Právo na chyby 

J. A. Komenský:
Řeknu = zapomenou, Ukážu = zapamatují, Vyzkouší si = POCHOPÍ 

KAŽDÝ Z NÁS JE a MUSÍ JÍT DĚTEM VZOREM! 

Nejčastější chyby:

1) Prosazování kombinační hry před individuálním řešením - nepotlačovat dětskou
přirozenost

2) Trenér na hráče křičí, co mají dělat - playstation

3) Podpora destruktivní hry = hra na výsledek

4) Zastavujeme hru kvůli každé bolístce

5) Nestřídáme hráče na různých postech

6) Nechávat hráče při rozehře v pokutovém území

7) Nerovnoměrné střídání 

Užitečné odkazy a četba pro rodiče a trenéry - v následujících odkazech naleznete vhodná tématická videa, doporučenou četbu a články z čerstvé praxe trenérů, kteří podporují trénování dětí formou herního prostředí, vlastního rozhodování, které rozvíjí kreativitu dětí a učení se vlastními chybami, které je nejúčinnější metodou.

  • http://francdaniel.cz/category/knizky/ 
  • http://tv.fotbal.cz/metodicka-videa/pripravky 
  • http://mujprvnigol.cz/trenuj 
  • https://mujfotbal.fotbal.cz/respekt-uefa-grassroots-programme/p90 
  • Antonín Plachý - Fotbal, učebnice pro trenéry dětí (4 - 13 let)
  • magazín Coach

Disponuji i něterými dalšími videy a materiály. V případě zájmu jsem schopen zaslat emailem (brizka84@seznam.cz), případně nahrát na flashdisk.